Kutyás tanóra

Hogy kerül a tanórára egy kutya?

 

Az elmúlt évtizedben számtalan tudományos vizsgálat eredménye látott napvilágot arról, hogy a háziállatok és társállatok jelentősen hozzájárulhatnak az emberek életminőségének emeléséhez. Ez egyrészt lehet az élet mindennapos gyakorlata, pl. séta, rendszeres feladatok elvégzése a kutyával, csökkent látóképességű vagy mozgáskorlátozott embereket segítő kutyák stb., másrészt különféle előre meghatározott pedagógiai, gyógy- vagy fejlesztőpedagógiai és terápiai célok elérése, például egy kutyasegítségével.

 

Kutyás tanóra

 

A hagyományos pedagógiai lehetőségeket egy kutyával – mint médiummal – kiegészítve a gyerekek önértékelése, általános értékrendszerének kialakulása, kellemes közérzete és a közvetlen környezete iránti szociális megnyilvánulása jelentősen és kedvező irányba befolyásolható. A kutya nagy segítséget jelenthet a tanárnak, többek között a gyerekek türelmének, önfegyelmének, koncentráló képességének javításához. Ezek mellett bizonyos pedagógiai szakterületeken (logopédia, gyógypedagógia, fejlesztőpedagógia, gyógytorna) is kitűnő eredménnyel és hatékonysággal lehet alkalmazni a megfelelően kiképzett négylábú segítőket.

 

Ez adott nekünk ötletet arra, hogy meghívjunk 2 tanóránkra egy kiképzett segítő kutyát (= a 27/2009 SZMM rendelet szerint a Magyar Terápiás és Segítőkutya Szövetség által vizsgáztatott terápiás kutyák, akik a programokon, rendezvényeken előforduló feladatokra és helyzetekre lettek kiképezve, alkalmazásukkal kapcsolatban minden felelősséget vállalnak), és gazdáját.

 

Kutyás tanóra

 

 Beni a golden retriver és Dr. Varga Orsolya rendszeresen tartanak iskolákban és óvodákban tanórákat, foglalkozásokat. Nálunk egy tesi és egy matek órán segített Beni a feladatok végrehajtásában.

 

Hogyan is képzeljünk el egy ilyen órát?

 

Tesi órán az óra eleji bemelegítő futást a gyerekeknek úgy kellett végrehajtani, hogy egyfolytában a kör közepén álló kutyát kellett figyelniük.

 

-Ha a kutya állt: akkor folyamatosan futni kellett.

-Amikor ült: pókjárásban kellett továbbhaladni

-Ha tolat: hátrafelé futni

-Ha forog: karkörzéssel (malomkörzéssel) kellett tovább futni.

 

Játszottunk „Tűz, víz, repülő” játékot is Beni segítségével. Ez hasonló volt az eredeti játékhoz, de a „tűz”-nél arra a szalagokkal kijelölt területre kellett szaladni, ahol Beni tartózkodott, s ott pedig azt kellett tenni, amit ő csinált. Pl: leült=gyerekek is leültek, lefeküdt= gyerekek is hasra feküdtek, tolatott= a gyerekek is hátrafele haladtak stb.

 

Az órán volt még „farkas szelidítő” játék; majd kutyavezetés egyesével, akadályon keresztül.

 

Matek órán az óra eleji bemelegítésnél a gyerekeknek egy elkezdett számsort kellett folytatni. A kutya helyzetéből derül ki, hogy a páros számokat vagy a páratlanokat kell mondaniuk: 124-126-128 (mondjuk itt felállt:) 129-131-133-135 (itt leült:)136-138… stb.

 

Beni ül: páros számok,

Beni áll: páratlan számok.

Majd nehezítve a feladatot a 3-val növekvő számsort kellett előre vagy hátra sorolni, attól függően, hogy ült vagy állt a kutya.

 

Az óra fő részében a Hosszúság mértékegységét ismételtük a kutya segítségével. Először is a csoportoknak le kellett mérni cm-rel a kutya méreteit(hát hossz, farok hossz, fej hossz, marmagasság stb). Az adatokat lejegyezték a füzetbe. Majd ki kellett számolni, és le kellett rajzolni, hogy ezekkel az adatokkal Beni mekkora dobozba férne bele?

 

Kutyás tanóra

 

A szöveges feladathoz stopper segítségével lemértük, hogy 5 másodperc alatt mennyi cm utat tesz meg Beni tolatva? Majd ki kellett számolni, hogy a Beni által megtett százasra kerekített értékű szám ötödét teszi meg egy csiga egy nap alatt. Akkor 3 nap alatt mennyi cm-t tesz meg a csiga?

 

Mi tanítók sem gondoltuk volna, hogy mennyire kell koncentrálni folyamatosan arra, hogy a kutya által végzett mozgásokra pontosan reagálni tudjanak a gyerekek, s közben egymásra is és a feladat végrehajtására is figyeljenek. Az önfegyelmüket is fejlesztette, mert ki kellett várni, míg a többiek is végrehajtják a feladatot. Nem volt elég megérteni, meg is kellett jegyezni, s közben végre is kellett hajtani a különböző utasításokat.

 

Az illemszabályok betartását az óra eleji bemutatkozással és üdvözléssel (egyesével tanulónként) és az elbúcsúzással gyakorolták a gyerekek.

 

Tanulságos és egyben nagy élmény volt számunkra ez a két kutyás óra Benivel és Orsival.

 

Köszönjük nekik ezt a remek élményt!!!

 

 Galéria >>

Enikő néni, Kati néni és a 3.b